Ana içeriğe atla

MERAL AKŞENER'İN GERİ DÖNÜŞÜ BAĞLAMINDA, CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİNE KARŞI HAREKET OLARAK ,GÜÇLENDİRİLMİŞ PARLAMENTER REJİM


24 Haziran seçimlerinden önce seçim vaadinin temelini güçlendirilmiş parlamenter sisteme dayandıran Sn Meral Akşener, kendisine ümit bağlayanları üzmeyerek, partisinin başına geri döndü.
Ülkemizde büyük çoğunluk, Meral Akşener'in aldığı oy oranını ve İYİ Partinin parlamentoda temsil edilmesini başarısızlık olarak görmemektedir.
CBHS ,ilk defa uygulandığı için belirsizliklerle doludur.Cumhurbaşkanı Sn Erdoğan bu sistemde hiç kimsenin yerinin garanti olmadığını ,atanan bakanların bile görevden alınabileceğini ,herkesin cumhurbaşkanının başarısı için çalışması gerektiğini ifade etmiştir.
CBHS gereklerini yerine getirilmektedir.
Yönetmelikte yapılan değişiklik ile vali ve kaymakamlar cumhurbaşkanını temsil edecektir.
Cumhurbaşkanı, aynı zamanda iktidar partisinin genel başkanıdır.Partisinin il ve ilçe başkanları da Sn Erdoğan'ın temsilcisidir.
Bugünkü sistemde vali ve kaymakamlar halktan kopuktur. Halkın seviyesine inecek bir altyapıları bulunmadığı gibi halka karşı hiçbir yasal ve siyasi sorumlulukları da yoktur.
Cumhurbaşkanının ise il ve ilçelerde çok başlılığa müsaade etmeyeceği dikkate alındığında, vali ve kaymakamların iktidar partisinin yöneticileri ile il ve ilçe başkanlarının hükmü altına girmesi kaçınılmazdır.
1950 öncesi CHP yönetim anlayışını anımsatan bu düzenleme ile aslında “Parti Devleti”ne geri dönüldüğü eleştirilerini canlandıracaktır.

Güçlü cumhurbaşkanı karşısında ,yargı ve meclis denge denetimde ibre cumhurbaşkanından yanadır.
Meclis bu sistemde güçlü değildir.
Örneğin İYİ Partili milletvekillerinin Feto'nun siyasi ayağı araştırılsın yönündeki önergesi, 24 Haziran seçimlerinde devletin bekası bağlamında Feto ile mücadeleyi destur edinmiş Cumhur ittifakı oylarıyla reddedilirken, Cumhur İttifakı karşı hareket olarak ayrı bir önerge vermemiştir
Buradan anlaşılmaktadır ki ülkeyi ilgilendiren önemli konular mecliste tartışılmak istenmemektedir.
CBHS,Sn Cumhurbaşkanı Erdoğan'a tek başına büyük sorumluluklar yüklemektedir. Sn Erdoğan bir çok sorunun parlamentoda değil ,elindeki yetkilerle çözmek isteyecektir. Bu durumda aslında kanun ile çıkarılması gereken düzenlemeler, cumhurbaşkanı kararnamesi ile çıkarılacağı için ister istemez, cumhurbaşkanı kararnamesi ile meclisin kanun yapma yetkisi çatışacaktır.
Şu anki retorik de bu yetki çatışmasının cumhurbaşkanı lehine sonuçlanacağı kuşkusuzdur.
Milletvekillerinin, devletin kendilerine verdiği oda, sekreter ,danışman, maaş dışında bir etkinliği olmayacağı için işlevsiz kalan parlamento toplum üzerinde ki önemini kaybedecektir.
CBHS’nin başarılı olabilmesi için parti yöneticileri ile ilçe başkanından, il başkanına, kaymakamdan, valiye, belediye başkanından, milletvekiline , bürokratlardan, bakanlara kadar sistemdeki herkesin cumhurbaşkanın başarısı için çalışması gerekir.
En ufak bir başarısızlıkta Sn Erdoğan'ın dışında CBHS'nin hanesine de olumsuz not olarak yazılacaktır.
Meral Akşener karşı hareket olarak "Güçlendirilmiş Parlamenter Sistem"e geri dönülmesini iddialı bir şekilde savunmaktadır.
Güçlendirilmiş Parlamenter Sisteminde kurumsallık hâkimdir;
Örneğin 2000 yıl öncesi Roma senatosunun bile terk ettiği torba kanun uygulamasına son verilecektir.
Meclis araştırmaları daha düşük bir çoğunlukla yapılacak bu noktada devletteki aksaklıkların ve suistimallerin kolay bir şekilde denetlenmesi yolu açılacaktır. Gensoru, daha düşük bir çoğunlukla ,örneğin üçte bir , yapılabilecek böylece meclisin denetim gücü artacaktır. Seçim barajı düşürülecek veya kaldırılacaktır. Milletvekilinin kürsü dokunulmazlığı dışındaki diğer dokunulmazlıkları da kaldırılacaktır. Ayrıca milletvekilliği en fazla iki dönem olması gerekmektedir.
Meclis komisyonları iktidar ağırlıklı gündem oluşturmayacak ,onun yerine milletvekilinin söz sahibi olacağı bir düzenleme getirilecektir.
Tüm bunlara tamamlayıcı olarak geniş anlamda basın özgürlüğü elzemdir.
Bununla birlikte bu sistemin başarılı olabilmesi için uzlaşma kültürünün oturması ve genel başkanın mutlak hakimiyeti kaldırılması gerekir.
Bu hususların bir tanesi bile bulunmadığı takdirde güçlendirilmiş parlamenter sistemden bahsedemeyiz.
Sonuç olarak güçlendirilmiş parlamenter sistemi gibi güçlü bir teze sahip Meral Akşener, belirsizliklerle dolu CBHS sisteminin savunucusu Sn Erdoğan'ı zorlayacaktır.
Musa Baykal


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KOYBOLMAYA YÜZ TUTAN ODABAŞILIK MESLEĞİNİN SON TEMSİLCİLERİ.

KOYBOLMAYA YÜZ TUTAN ODABAŞILIK MESLEĞİNİN SON TEMSİLCİLERİ...  Karaköy Bankalar Caddesi nin her iki tarafı  ihtişamlı binalarla çevrilmiş. Eskiler hanları yaparken küçük esnafı düşünmüşler. Kira ve aidatlarda esnafın ödeyebileceği şekilde düzenlenmiş...  Eski tarihi hanlar yenilenerek ya bankaya ya da otele dönüşüyor... Hanların içindeki onlarca dükkanda zaman içinde başka yerlere taşınacaklar. Mağdur olacaklar... Hanlar kapanınca odabaşılar daha büyük problem yaşayacak. Çünkü onların iş alanları bitecek. Odabaşılar hanların temizlik ve güvenliği ile yönetiminden sorumludur.Buna mukabil kira ücretinin bir kısmını gelir olarak  kendisi toplar. , Yargıtay uygulamasında, odabaşılık kat mülkiyeti sistemine geçilmemesi nedeniyle yönetici ve kapıcısı bulunmayan işhanlarında, bunlara ait görevlerin yerine getirilmesini sağlayan bir meslek olarak nitelendirilmekte, odabaşılarının yaptıkları bu hizmetler karşılığında belli bir miktarda ücrete hak kazanacakları, ...

Kasten yaralama suçlarında 671 sayılı KHK uygulaması

Kasten yaralama suçlarında 671 sayılı KHK uygulaması Bir düşünür "İşkencenin en kötüsü, kanunla işkence etmektir." Derken çok haksız değildi. Son tahliyelerde farklı uygulamalar farklı yorumlar gerçekleşti.Bende kasten yaralama suçlarında denetimli serbestlik ve şartlı tahliye konusundaki düşüncelerimi paylaşmak gereği duydum. Kasten yaralama suçu TCK’nın 86 ,87 ve 88.maddelerinde düzenlenmiştir. Bu suçun TCK 86 maddesinde düzenlenmiş halinde,hükümlünün koşullu salıverilmesi için ,671 sayılı KHK ya göre mahkum olduğu cezanın 1/2 sini cezaevinde geçirmesi gerekir. Hükümlünün denetimli serbestlikten faydalanabilmesi için açık cezaevine çıkma hakkına sahip olması gerekir.Bu husus denetimli serbestlik indiriminden faydalanması için çok önemlidir. TCK 86 maddesinin cezası bir yıldan 3 yıla kadar hapistir.(86/1) Eğer mağdurun yarası basitse dört aydan bir yıla kadar hapistir.(Şikayete tabidir) Eğer üst soya, alt soya, eşe veya kardeşe karşı ya da beden veya ruh bakımı...

İYİ PARTİ İSTANBUL İL BAŞKANI SN SATUK BUĞRA KAVUNCU'YU ZİYARETİMİZ,

İstanbul  İYİ Parti il Başkanı Sn Saltuk Buğra Kavuncu'yu HUSİAD olarak  yöneticimiz Sn Hasan Tunaboylu,kurucumuz Sn Dr Dursun Çiçek, yöneticilerimiz,Sn Yusuf Bayrak  ,Sn Metin Gün,Dr Beyzade Özkahraman, Cahit Bahçeci,Temel Yıldırım,Adem Özdemir, Av Sandra İsabella Tarancı ,Av  Muhammet Yiğit ile ziyaret ettik... Sn Başkan Kavuncu İYİ Parti İl Başkanlığı'nın yerel seçimler hakkındaki çalışmaları konusunda bilgiler verdi, Bizde düşüncelerimizi aktardık. İl Başkanı Sn Kavuncu'yu il  kongresinde ki birleştirici çalışmalarından dolayı tebrik ettik. İl teşkilatı çalışmaları, Çin zulmune karşı Doğu Türkistanlılara verdiği destek, yerel seçimlerdeki gerek İstanbul İYİ Parti il teşkilatının gerekse ,CHPlilerin de takdirini kazanan özverili çalışması, eşsiz samimiyeti ve mütevaziliği ile Sn Kavuncu'yu,İstanbul'u anlamış; irfan ehli ,zihni pak, gönlü temiz ,Türk İslam milliyetçisi  İfrit yayanlara karşı korkusuz ,davasına inanmış ve davası  uğruna hayl...