ASIL MESLEK AVUKATLIKTIR
1. Avukatlık faaliyeti çerçevesinde görülmediği için ,arabulucunun ,neredeyse hiçbir yasal güvencesi yoktur.(Arabulucu meslektaşa, bir kudretliye telefon açtı diye Asliye Ceza da görevi kötüye kullanmaktan dava açılmıştı.)
2. Adalet Bakanlığı arabulucuyu kendi memuru veya işçisi gören sonucunu ortaya çıkaran politikasından vazgeçmelidir. Eğer bu politika devam edilecekse arabulucuya düzenli maaş verilmesi gerekir, tabii kadrosu da...(Bu durumda arabuluculuğa karşı söylemlerimiz farklı olacaktır)
3. "Devlet aklı" açısından arabuluculuğun en önemli yönü, arabuluculuğun " toplumsal barışa" hizmet etmesidir. Nitekim arabuluculuk mevzuatında bu yönde açıklamalar vardır. O halde "Devlet aklı"nın, arabuluculuk kavramının geniş kitlelere benimsetilmesi için arabulucu sayı bakımından fazla ve nitelikli olmalıdır.
Arabulucuya kota ;zümreci, seçkinci, çatışmacı dar bir kesimin menfaatlerine hizmet eden bir sistemi teşvik eder.
Arabulucuya kota ;zümreci, seçkinci, çatışmacı dar bir kesimin menfaatlerine hizmet eden bir sistemi teşvik eder.
4. Kotacı arabuluculuk bakış açısı, Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi içerisinde, sıradan bir memur olmak dışında önemli bir rolü olmayan Adalet Bakanlığı bürokratlarına karşı, arabulucuyu savunmasız bırakır ve bakanlığın vesayetine sokar, ki bu durum "savunma" ve "baroların" toplum ve kamu üzerinde negatif etki yaratır.
5. Hatırlanırsa, ilk başlarda CMK avukatlığının ceza avukatlığını bitireceği yönünde kaygılar yaşanmıştı, CMK seminerinden sonra mecburi savunma yükünü üstlenen CMK avukatları, ülkemizdeki ,varolan adı konulmamış sistematik işkencelere son verilmesinde en önemli etken oldular. Bu gelişme ceza avukatlığının hukuk camiası ,halk ve kamu gücü üzerinde saygınlığını arttırdığı gibi CMK üzerinden baronun toplumsal etki gücü de kuvvetlendi. En basitinden vatandaş en zor durumda iken avukatımı istiyorum diyebiliyor.
6. Kotacı arabuluculuk , arabuluculuğu avukatlıktan uzaklaştıracaktır, bu durumda, TOBB ve TÜSİAD vb farklı lobiler harekete geçerek nasılsa arabuluculuk avukatlıktan farklı bir meslek o halde ticareti ve iş hayatını ilgilendirdiği için arabuluculuğa hakimiyet sağlayacaklar ve başka meslekten kişilerinde arabulucu olmasına neden olacaklardır.
7. Mevcut arabulucularımız avukatlık mesleğinin vakarı ile olaya daha "üst resimden "bakarak arabuluculuğun itibarının artması adına kotanın kaldırılması çağrısında bulunmalılar. Buna mukabil mahkemeleri meşgul eden diğer bazı dava türlerini de zorunlu arabuluculuk kapsamına alınması için çalışmalar yapmalı ve bu şekilde iş endişelerinin önüne geçmeleri gerekir.
8. Mevcut Cumhurbaşkanlığı hükümet sisteminde adalet bakanı sekreterdir. Bugünkü görünüşteki gücü ,parlamenter sistemden kalan "izlerdir." TOBB,TUSİAD vb ekonomik ve siyasi çok güçlü oluşumlar arabuluculuk üzerinde söz sahibi olmak istemektedir,(Batıda hukukçu olmayan arabulucular bulunduğun unutmayalım) bunlar asıl güç olan cumhurbaşkanına baskı kuruyorlar, adalet bakanı ve bürokratlarının kota ile "az olsun, öz olsun , sınırlı sayıda arabulucu avukatlar benim kontrolümde olsun onlar üzerinden pozisyonumu kurayım" politikası arabuluculuğun hukukçuların elinden çıkmasına sebebiyet verecektir. Lobilerin bu kazanımı halinde ezici çoğunluğu avukatlık ruhsatına veya hakkına sahip Adalet Bakanı ve üst düzey bürokratlarının üzerlerinde asla silinemeyecek kara bir leke olarak kalır. Bu nedenle Adalet bakanı ve bürokratlarının arabuluculuk da kota uygulamasının kaldırılmasına destek vermesi gerekir.
9. Arabuluculuğun ,kamu otoritesi ve halk içinde CMK avukatlığı gibi saygın bir yer bulması için arabulucu avukatların asıl olarak , barolar ile paralel hareket etmesi gerekir. Arabulucunun "kota ısrarı" kendi ayağına kurşun sıkmaktır.Bu nedenle mevcut arabulucuların ; devletin, halkın ve hukukçuların iyiliği için, arabuluculuk sisteminden kota uygulamasının kaldırılması çağrılarına destek vermesi gerekir .
Av Musa Baykal
Yorumlar
Yorum Gönder